BlogRankers.com

bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

torsdag 11 mars 2010

TACO ENCHILADAS

Dansa salsa...äta salsa? Eller varför inte både och! Torsdagsmiddagens meny denna vecka komponeras av Lars och Ann- Sofi och vi "salsar" runt i köket på Skomakargränd till rytmer av black metal med vårkänslor i blodet. Vem längtar inte efter att få dra ut grillen i trädgården? Den här vintern har varit fruktansvärt lång och jag kan härmed meddela att nästa torsdag kommer Lars och Ann-Sofi vara på väg upp till Arlanda för att möta våren i en annan del av världen. Vart skutan går är jag (Ann-Sofi) osäker på för destinationen är en överraskning men jag hoppas jag kan dela med mig av matkultur och matupplevelser då jag firar mina 30 år.

Den här veckan äter vi mexikanskt och låtsas att vi ligger på Cancuns strand med paraplydrinkar och smaskigt kryddiga enchiladas med Guacamole och Salsaröra.



Enchiladas
Recept 4 pers
Svårighetsgrad: BUSENKELT/5

24 tortillabröd
600 g nötfärs
1 taco kryddmix
2 gul lök
2 portioner kokt ris
riven ost

Gör så här: Koka riset i förväg. Stek färsen med gul lök och häll på kryddmixen. Blanda i det kokta riset och häll blandningen i tortillabrödet och rulla ihop. Lägg rullarna i en ugnform och häll över osten och gratinera i ugnen tills osten har smält. CA 5-10 min.


Guacamole sås:

1 paket gräddfil
2 advokado
1 halv pressad lime
3 vitlöksklyftor.

Använd stavmixer, ni som har en. Ni som läst tidigare blogginlägg vet ju att jag( Ann-Sofi) inte längre äger en fungerande stavmixer efter Walters soppincident.

Lars Salsa

4 hackade tomater
1 gul lök
Ett par hackade kvistar färsk koriander
Skvätt över lite olivolja

Om vill ha lite extra Mexico tema kan man använda en sombrerohatt och dricka en corona.

Kvällen avrundade vi med att titta på dokumentären om allas vår Eddie Meduza. En riktigt underhållande skildring av en musikprofet som bott i matkirurgernas trakter en gång i tiden. Vi avslutar blogginlägget med att dela med oss av ett mexikanskt ordspråk "Konversation är mat för själen!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar